چه کسی نانوایی را ابداع کرد؟
شاهعباس برای رفاه حال لشگریان خود که غالباً در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند، لازم بود به هر شهری میرسند نانواهایی باشد که بتوانند بهقدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که قاتق نان قرار دهند.
ولی مشکل این بود که آرد مورد نیاز از شهرهای مختلف تهیه شده بود و این آردها با هم مخلوط شده و تهیه نانی که بهاصطلاح در تنور وا نرود و نریزد و بهخوبی پخته شود حتی توسط نانوایان چیرهدست بهسختی صورت میگرفت.
لذا شاهعباس درصدد چاره برآمد و حل این مشکل را از “شیخ بهایی” که از دانشمندان زمانه بود خواست.
پس شیخ بهایی نیز تنور سنگکی را ابداع نمود. دستور داد به جای ساخت تنور بهصورت عمودی، تنور سنگکی را به شکل افقی و مسطح بسازند و کف آن را سنگریزه ریخته و خمیر نان را با پارو روی سنگهای داغ قرار بدهند تا بهاصطلاح نان بدون اینکه وا برود و بریزد به بهترین وجه پخته شود.
این ابداع بهقدری با دقت و هوشیاری طراحی و عملی شد که پس از گذشت چند صدسال هنوز نان سنگک به همان شکل اولیه پخته میشود و محبوبترین نان ایرانی است.

